۱۳۹۷ بهمن ۱۶, سه‌شنبه

6 تکنیک سئو برای بهبود ایندکس صفحات سایت

برخی وبمسترها و سئوکاران پس از مدتی که سایت به رتبه ی خوبی رسید و در صفحه اول گوگل و سایر موتورهای جستجو دیده شد دیگر چنان توجهی به وبسایت و رتبه بندی آن نمی کنند و معمولا به صورت مداوم پست هایی را منتشر می کنند تا بروز باقی بمانند. اما اگر متوجه شدید که کلیدواژه هایی که در آن ها رتبه داشتید در حال از دست رفتن هستند و رقبای شما جای شما را می گیرند چکار خواهید کرد؟
این موارد می تواند به دلیل مشکلات ساختاری و فنی سایت و یا تغییر الگوریتم گوگل باشد و برخی مواقع هم می تواند به دلیل ارورها و خطاهایی باشد که در ایندکس شدن سایت تاثیر دارند. با هزاران میلیارد صفحه ی وب که توسط گوگل ایندکس می شوند اگر می خواهید همچنان جایی در بودجه ی کراول گوگل داشته باشید باید وبسایت خود را از نظر فنی بهبود ببخشید.
در اینجا 6 راهکار برای بهینه سازی سرعت کراول و ایندکس صفحات سایت شما را گردآوری کرده ایم تا رتبه ی بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید.

1. در کنسول جستجوی گوگل وضعیت کراول را بررسی کنید.

ارورهایی که در وضعیت کراول و ایندکس وبسایت شما وجود دارند می توانند نمایانگر مشکلات بزرگتری در سایت شما باشند. چک کردن این مورد در کنسول گوگل یک الزام است و بهتر است ماهی یک بار حتما این کار را انجام دهید تا بتوانید این مشکلات را پیدا کنید. در حقیقت این کار اولین کاری است که شما هنگام سئو انجام می دهید و هدف شما هم دقیقا این است که وضعیت کراول و ایندکس شما فعال شود تا گوگل وبسایت شما شناسایی کند.
برخی دلایل شایع در ارورهای کراول:
  • خطاهای DNS
  • خطاهای سرور
  • خطاهای txt
  • خطاهای 404
اگر می خواهید این مشکلات را شناسایی و رفع کنید به قسمت Fetch کنسول گوگل بروید و ببینید گوگل وبسایت شما را به چه شکلی می بیند. اگر در مشاهده و رندر کردن صفحات از طریق موتور جستجو موفق نشدید ممکن است خطاهای DNS باعث به وجود آمدن این مشکلات باشند و بهتر است با ارائه دهنده DNS خود تماس بگیرید.
خطاهای سرور هم شامل موارد زیر می شوند که در هنگام لود شدن و بارگذاری صفحات عموما با آن مواجه می شویم:
  • Timeout
  • Connection refused
  • Connect failed
  • Connect timeout
  • No response
این مشکلات سرور را باید با بخش پشتیبانی سرور خود در میان بگذارید تا بتوانید آن ها را حل کنید.
خطاهای فایل ربات نیز در سمت دیگر قرار دارند و برخی مواقع مشکلات امنیتی به بار می آورند و یا در تگ هایی که روی آن اعمال می شود اشتباهاتی رخ می دهد که باعث می شود گوگل نتواند صفحات را آنطور که باید ایندکس کند و در نتایج جستجو نمایش دهد.

2. صفحات قابل نمایش در موبایل ایجاد کنید.

در حال حاضر بهینه سازی وبسایت برای موبایل ها یک ضرورت است چرا که میزان ترافیک و بازدیدی که روزانه توسط گوشی ها انجام می شود بسیار بیشتر از کامپیوتر و لپتاپ و … است و عدم بهینه سازی مستقیما در رنکینگ شما در موتورهای جستجو تاثیر دارد چرا که الگوریتم گوگل می تواند این موارد را شناسایی کند.  به چند نکته ی اساسی در این زمینه دقت داشته باشید.
  • از طراحی وب ریسپانسیو استفاده کنید.
  • متاتگ های مناسب برای محتوای خود وارد کنید تا گوگل بتواند به راحتی آن را به کاربران موبایل نمایش دهد.
  • منابع داخل صفحه را کم حجم و کوچک کنید.
  • صفحات را با AMP تگ کنید.
  • عکس ها را برای لود شدن سریع فشرده سازی کنید.
  • حجم UI را کاهش دهید تا صفحه زیاد شلوغ نشود
می توانید از طریق ابزارهای گوگل و یا Screenfly نیز از ریسپانسیو بودن سایت خود اطمینان حاص کنید.

3. محتوای وبسایت را به صورت مداوم بروزرسانی کنید.

اگر محتوای مدوام و منظم بر روی سایت خود منتشر کنید موتورهای جستجو با کیفیت بالاتری وبسایت شما را کراول می کنند و این مورد برای منتشرکنندگانی که دوست دارند محتوای آن ها به صورت مداوم ایندکس و نمایش داده شود بسیار مهم و اساسی است. تولید محتوای مداوم و منظم این سیگنال را به موتورهای جستجو می فرستد که وبسایت شما در حال ارتقا و بهبود می باشد و موتورهای جستجو نیز از این سیگنال ها استفاده می کنند و سایت شما را بهتر ارتقا می دهند.

4. برای موتورهای جستجو مختلف نقشه سایت ثبت کنید.

هم برای گوگل و هم برای بینگ در ابزارهای وبمستر خاص خودشان نقشه سایت ثبت کنید. می توانید ورژن XML  نقشه سایت خود را به وسیله ی ابزارهای خاصی ایجاد کنید و در کنسول جستجوی گوگل و وبمستر تول بینگ ثبت کنید.

5. طرح لینک دهی خود را بهبود دهید.

ایجاد یک معماری مشخص از داده ها برای ایندکس شدن مداوم وبسایت شما ضروری است ولی این کار باید به صورت کاملا هدفمند و سازمان یافته انجام شود. اگر دسته بندی های مشخصی برای محصولات و قسمت های مختلف وبلاگ خود در نظر بگیرید نتیجه ی بهتری خواهید گرفت. اگر طرح و ساختار لینک های خود را متناسب و منظم قرار دهید گوگل به راحتی می تواند محتوای موردنظر شما را ایندکس کند.

6. منابع داخلی سایت را کم کنید و دفعات لود شدن را افزایش دهید.

مجبور کردن موتورهای جستجو برای کراول کردن صفحات و عکس های بهینه سازی نشده ی پرحجم باعث می شود بودجه ی کراول شما مصرف شود و ایندکس شدن وبسایت شما با مشکل مواجه شود. موتورهای جستجو در کراول کردن المان های بک اند وبسایت شما هم با مشکل مواجه می شوند و خواندن کدهای جاوااسکریپت و CSS یک مشکل عمده است و اگر صفحات به درستی بهینه سازی نشوند مطمئنا مشکلات زیادی به وجود می آید.
منابعی نظیر فایل های فلش و کدهای بدردنخورد کارایی وبسایت را نیز کاهش می دهند و تجربه ی کاربری و در نتیجه ترافیک سایت را نیز دستخوش تغییر می کنند. این یک سناریوی باخت-باخت است و باید تمام تمرکز خود را به کار ببندید تا تمام المان های اضافی را حذف کنید و با کمترین حجم وبسایت خود را برای موتورهای جستجو آماده کنید.
در ضمن سرعت سایت هم تابع حجم فایل ها و عکس ها و منظم بودن کدهاست و به عنوان یک عامل موثر در سئو بسیار مهم است که حتما الما ن و عناصر سایت را به طور کامل بهینه سازی کنید.

جمع بندی

شانس ایندکس شدن خود را بالاتر ببرید و با تکنیک ها و راهکارهای اثبات شده سئو ایندکس و کراول شدن وبسایت خود را تضمین کنید. کافیست عوامل موثر در ایندکس سایت را بشناسید و روش هایی را برای بهبود آن ها به کار ببندید و منتظر نتیجه آن باشید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر